Шляхи організації науково-методичної роботи
Основний шлях суттєвого поліпшення рівня професійної майстерності педагогів, їхньої компетентності та ерудиції – це, побудована на науковій основі, система методичної та експериментальної роботи. Головне в методичній роботі - надати реальну, дієву допомогу всім членам педагогічного колективу.
Варто зазначити найбільш суттєві негативні явища в організації методичної роботи: одноманітність організаційних форм, методів і прийомів; недостатнє врахування індивідуальних особливостей і можливостей учасників навчально-виховного процесу; слабкий зв'язок теорії з практикою; незадовільна навчально-матеріальна база; відсутність конкретної мети; недостатня увага до організації експериментальної, дослідницької роботи, тощо.
Структура науково-методичної роботи складається з взаємопов'язаних та взаємодіючих елементів, які відповідають цілям і завданням, що стоять перед ПТНЗ та втілюються у різних формах, методах і засобах.
У професійно-технічному навчальному закладі здійснюється колективна та індивідуальна методична робота. Основою у виборі форм методичної роботи є різні методи діагностичного вивчення рівня професійної компетентності педагогічних працівників.
Педагогічна рада — вищий колегіальний орган професійно-технічного навчального закладу, який координує питання навчально-виховної, навчально-методичної і навчально-виробничої діяльності.
Педагогічна рада визначає основні напрямки і завдання, конкретні форми роботи педагогічного колективу та приймає рішення з основних принципових питань діяльності професійно-технічного навчального закладу.
Організація проведення педради складається з таких блоків:
o тема педради, яка відображає комплекс сучасних освітніх проблем;
o питання, проблеми, що виносяться на обговорення, які повинні відповідати темі;
o методи аналізу теми, що застосовуються керівником під час проведення педради і повинні містити системне застосування проблемно-пошукових методів;
o прийоми взаємодії учасників педради з гнучким використанням авторитарних або демократичних способів взаємовпливів у будь-якій ситуації;
o оригінальність форми проведення педрад, яка може бути словесно-інформаційною з використанням сучасних інформаційних технологій (комп'ютер, відеотехніка і под.);
o управлінсько-педагогічні знахідки — прийняті колегіальні управлінські рішення під час проведення педради, що сприяють перспективному розвитку навчального закладу і чітко спроектовані на корекцію перспективного плану роботи.
Отже, за умов реформування системи ПТО й демократизації управління, педрада стала поліфункціональною.
Серед функцій, які вона виконує, чітко окреслено такі:
• планово-прогностична;
• мотиваційно-цільова;
• діагностична;
• комунікаційна; методична.
За цільовою установкою можна виокремити педради:
• науково-педагогічні;
• психолого-педагогічні;
• тематичні;
• проблемні.
У процесі демократизації життя, в управлінні науково-методичною роботою частина повноважень адміністрації навчального закладу і педагогічної ради делегується до колегіальних органів - науково-методичних рад. Науково-методична рада бере активну участь у плануванні науково-методичної роботи та в практичній організації науково-методичної роботи в навчальному закладі. Науково-методична рада працює як дорадчий орган при педагогічній раді, але, в разі прийняття запропонованих науково-методичною радою рекомендацій, на педагогічній раді навчального закладу, вони стають обов'язковими для виконання членами педагогічного колективу.
Виділимо основні функції науково-методичної ради.
Організаційно-педагогічна:
· сприяти пошуку та використанню в навчально-виховному процесі сучасних організаційних форм, методів і прийомів навчання й виховання, нових освітніх технологій;
· створювати колектив однодумців, які б працювали над постійним професійним самовдосконаленням, підвищенням, продуктивності педагогічної праці;
· здійснювати загальне керівництво методичною, науковою, інноваційною діяльністю (проведення науково-практичних конференцій, семінарів, практикумів, круглих столів, методичних конкурсів, виставок, предметних тижнів і под.);
· розглядати плани, програми, проекти всіх підрозділів методичної роботи, їх затвердження;
· координація діяльності з питань методичної роботи з іншими підрозділами професійної освіти;
· організація самоосвітньої роботи педагогів, самовдосконалення й самореалізація їхньої особистості;
· організація цілеспрямованої роботи з молодими спеціалістами;
· проведення первинної експертизи стратегічних освітніх документів (програм, навчальних планів тощо).
Інструктивно-методична:
· інструктаж та консультування педагогів з питань виконання нормативних, директивних документів, організації навчально-виховного процесу;
· оперативне інформування педагогів про досягнення психолого-педагогічної науки, кращий педагогічний досвід педагогічних працівників.
Завдання на 2012/2013н.р.
Педагогічний
колектив школи у 2012/2013 н.р. продовжить роботу над науково-методичною
проблемою «Особистісно-орієнована модель
школи: сприяння розвитку здібностей дитини, фізичних та моральних якостей» та
реалізацією науково-методичного експерименту Міністерства освіти України
«Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції
фізичного та (або) розумового розвитку, шляхом впровадження їх інклюзивного
навчання».
З метою підвищення теоретичної, науково-методичної та професійної
підготовки педагогічних працівників методична робота буде спрямована на
вирішення таких завдань:
- забезпечення учням школи високого рівня
якості й доступності освіти;
- проектування навчально-виховного процесу
на демократичних засадах;
- інтеграція в європейський освітній
простір через вибір і оновлення методичних прийомів роботи з учнями випускних класів;
- удосконалення змісту науково-методичної
роботи, забезпечення її національної спрямованості відповідно до економічних,
політичних, соціально-культурних умов розбудови й оновлення української
загальноосвітньої школи;
- створення вчителями авторських програм і
проектів, які доповнюють зміст профільного навчання, вдосконалюють систему
виховної роботи.